HOE GAAN WE PRAKTISCH TE WERK?

Labotest:
Een labotest vindt plaats in Labo omstandigheden. Bij het lopen is dit op de loopband en bij het 
fietsen is dit op de fietergometer.
Bij een Labotest maken we eerst tijd voor het 
intakegesprek. Hier worden je doelen en je huidige trainingsstatus besproken.
Er worden een aantal metingen gedaan (lengte, gewicht...) en erna wordt het protocol bepaald en uitgelegd.

Na het intakegesprek starten we met een opwarming op de loopband of op de fiets waarna we de proef gaan starten. We werken steeds met een stappen protocol waarbij we de intensiteit stelselmatig zullen opdrijven tot uitputting. Het protocol wordt bepaald op basis van het niveau van de atleet. Tijdens de test worden een aantal parameters 

 

Tijdens de test werden hartslag, vermogen (fietsen), snelheid (Lopen), melkzuurproductie en subjectieve vermoeidheid gemeten en geregistreerd op het einde van iedere stap. De äerobe drempel (indicator van het vetmetabolisme) werd bepaald vanuit de stijging van de baseline melkzuurconcentratie met 0,5 mmol/L. 

 

De anaërobe drempel (indicator koolhydraat- metabolisme) werd berekend vanuit het tweede breekpunt in de vermogen-melkzuurcurve aan hoge intensiteit. Het maximaal prestatievermogen werd bepaald op basis van het exact aantal minuten dat er gefietst of gelopen is op het moment dat de test werd stopgezet

WELK TYPE INSPANNINGSTEST KIES IK HET BESTE?

Bij een veldtest worden er vier meetpunten gemeten waarop we de drempelwaarden gaan berekenen (aerobe en anaerobe drempel. Bij de labotest worden er minimaal 6 meetpunten afgenomen wat deze test een stuk nauwkeuriger maakt.
De labotest vindt steeds plaats in identieke omstandigheden (temperatuur, ergometer...) en heeft dus geen externe invloeden die invloed kunnen hebben op de resultaten van de test

HOE KOMT HET DAT DE VELDTEST EEN STUK GOEDKOPER IS DAN DE LABOTEST?

Doordat er bij de veldtest minder meetpunten zijn, en de test steeds in groep (min 3p) doorgaat, is deze test een stuk goedkoper dan de labotest (1 op1)
 

HOE BEREID IK ME VOOR OP EEN INSPANNINGSTEST?

Omdat de sporttest een afspiegeling is van je werkelijk prestatievermogen, dien je je als volgt voor te bereiden:

1)    de dagen voor de test voldoende nachtrust nemen

2)    de dag voor de test enkel recuperatietraining plannen

3)    de dag van de test niet trainen

4)    de laatste 2 dagen voor de test voldoende koolhydraten eten

5)    de laatste 24 uur voor de test geen alcohol, koffie of thee drinken

6)    de laatste 5 uur voor de test geen zware maaltijd eten, best 2 tot 3 uur voor de test een lichte maaltijd

7)    bij ziekte of koorts de test uitstellen

8)    dezelfde motivatie opbrengen als voor een wedstrijd

WAT IS HET DOEL VAN EEN INSPANNINGSTEST

under construction

KLAAR OM ER SAMEN MET ONS IN TE VLIEGEN? 

WELK TYPE INSPANNINGSTEST MOET IK KIEZEN

 

Wat is een inspanningstest en hoe gaan we te werk?  

Hieronder worden de meest gestelde vragen voor u beantwoord.

Bonami_CMYK_Trans_edited_edited_edited.png
panning -60-23.jpg